New York, New York

by Annika

Vuoden ensimmäinen reissu on nyt jo takana päin ja voin vihdoin sanoa käyneeni Yhdysvalloissa! Matkustin tällä kertaa kevyesti (taisi olla ensimmäinen kerta ikinä..) ja jätin läppärin kotiin, joten mukana oli vain käsilaukku käsimatkatavararoina, sekä tietenkin yksi alipainoinen matkalaukku ruumassa. Olihan helppoa mennä turvatarkastuksien läpi, kun ei tarvinnut mitään kaivella laukusta esille.

Heti mennessä oli tosin vähän takkuista, kun jatkolentoni Torontosta New Yorkiin oli peruttu ja minut oli siirretty myöhemmälle lennolle, joka päätyi sitten vielä sekin olemaan myöhässä. Perille saavuin kaksi ja puoli tuntia alkuperäisen saapumisaikani jälkeen, mutta kun hyppäsin taksista pois hotellini edessä, huomasin, että ajoitus osui juuri nappiin, nimittäin matkaseurani Mari oli juuri ylittämässä tietä matkalaukkuineen! Ja voi sitä jälleennäkemisen riemua, taisi siinä taksikuskikin vähän katsoa kieroon pomppivia ja hihkuvia suomalaisneitoja.
ferry - Copy - Copy

Hotelli Pod 39 oli, niin kuin odotettiin, moderni mutta huoneet aika tiukasti pakattuja. Oltiin 15. kerroksessa ja ikkunasta näkyi Empire State Building, joten ei voinut kyllä valittaa! Kun on hotellissa ollut töissä, niin on tullut itsellekin tavaksi pyytää aina hiljaista sijaintia ja korkeaa kerrosta, mielellään kivalla näköalalla. Onneksi ainakin tällä kertaa onnisti ja saatiin mitä tilattiin!

Meidän päivät taisivat alkaa joka aamu samalla tavalla, eli perin amerikkalaisen Starbucksin aamupalalla. Chai latte & wholegrain bagel, niillä lähti päivät reippaasti käyntiin ja nälkäkin pysyi tuhdin aamupalan jälkeen poissa hyvän aikaa. Myöhemmin kirpaisevina talvipäivinä oli ihana lämmitellä kuuman omenasiiderin avulla. Villiinnyin aivan ja otin lämmittelyjuomani kermavaahdolla, mitä en yleensä kyllä tee. Mutta lomallahan saa vähän mässäilläkin!
starbucks - Copy

Shoppailtua tuli ihan mukavasti, melko maltillisesti kuitenkin eli ei tarvi pelätä luottokorttilaskujen saapumista. Näin jälkikäteen mietittynä tosin tuntuu, että eihän sitä nyt tullut ostettua juuri mitään. Alennusmyyntejä oli aika paljon menossa vähän joka paikassa. Macy’s piti tietenkin katsastaa heti ekana päivänä, kun se oli siinä kävelymatkan päässä hotellilta (niinkuin melkein kaikki muukin) ja oih, siellä oli kokonainen kerros kengille…! Valitettavasti kovasta etsinnästä huolimatta en onnistunut löytämään kenkiä koko reissulta, mutta valikoimasta ei kyllä ollut puutetta. Kanadankin talveen sopivia kenkiä oli tarjolla:
shoes

New Yorkissa kun oltiin, niin lähdettiin heti ekana iltana sen kuuluisan New Yorkin pizzan etsintään. Ja sehän löytyi heti ensimmäisen kulman takaa. Käytiin siinä samassa paikassa ehkä kerran jos toisenkin..Oli nimittäin aika herkullisia pizzoja ja kasvisvaihtoehtojakin oli yleensä heti useampia. Ja joskus vaan iskee laiskuus, kun on koko päivän käveleskellyt jalat rakoille, niin kummasti alkaa se lähin, jo hyväksi todettu vaihtoehto houkuttaa. Mutta ei me sentään pelkällä pizzalla eletty, China Townissa testattiin kiinalaista ruokaa, tosin olen melko varma että mun kasvisannoksessa oli kananpalasia. Syömättä jäi suurin osa, mutta ei siihen onneksi montaa dollaria tuhlaantunut! Mun synttärit sattui onnekkaasti reissun ajalle, joten kävimme etukäteen valitussa intialaisessa ravintolassa synttäri-illallisella, jossa oli kyllä aivan järjettömän hyvää ruokaa. Jos vielä menen takaisin New Yorkiin, niin menen kyllä ehdottomasti takaisin. Eli suosittelen Darbar ravintolaa lämpimästi! Se löytyy aika läheltä Grand Central Stationia, eli aika hyvä sijaintikin sillä oli.
cake - Copy - Copy
Sää oli itseasiassa aika mukava, lämpötilat eivät juuri menneet alle nollan ja aurinkokin taisi näkyä joka päivä. Tietysti juuri sinä kylmimpänä päivänä jolloin oli hurjat -2 astetta, meillä oli kahden tunnin opastettu kävelykierros SoHossa, China Townissa ja Little Italyssa. Varatttiin periaatteessa ilmainen kävelykierros Free Tours by Foot – yritykseltä, jossa paikallinen noin 60-vuotias opas meitä kierrätti pari tuntia tarinoita kertoen. Kierroksen lopuksi sitten sai tipata opasta niin paljon, kuin kierros omasta mielestä ansaitsi. Oli kyllä ihan kiva kierros, jonka aikana tuli opittua vähän alueen historiasta ja nykyajastakin.
soho

Niin kuin mainitsin jo aiemmin, New York Times Travel Show oli yksi matkan kokokohta, ja siellähän meni monen monta tuntia seminaareja kuunnellen ja muuten vaan messuosastoa kierrellen ja inspiroituen. Skandinaviaa ei ollut edustettuna yhtään, kun taas esim Pohjois-Korea oli! Mielenkiintoisia matkatrendejä totta tosiaan. Jostain Karibian tiskiltä tarjoilivat tujakkaa rommia, joten maistaahan sitä piti. Epäkohteliastahan se on kieltätyä, kun tarjotaan! Tosin se juoman tujakkuus selvisi vasta ensi kulauksen jälkeen, poltteli ihan mukavasti. Muistikuva on siitä, että jonkun toisenkin maan juomatarjoiluja olisi nautittu, mutta on kyllä hyvästi unohtunut yksityiskohdat. Oli varmaan hyvää! Kaiken kaikkiaan ihan mukava tapahtuma, tosin nuo seminaarit oli vähän niin ja näin. Sinänsä mielenkiintoisia, mutta näytti että kohdeyleisö oli aika reilusti vanhempia kuin me.
statue2

Nähtävyyksistä käytiin tarkastamassa tietysti Vapaudenpatsas, jonka ohi seilattiin ilmaisella Staten Island lautalla. Huikeista näköaloista Rockfeller Centren katolta maksettiin $23 (saatiin hotellilta $2 alennuslippu) ja olihan ne näkymät sen arvoiset, etenkin kun menimme sinne syntymäpäivänäni! Kyllä sitä voisi vuosien kertymistä juhlia huonomminkin, tuumasimme auringon laskiessa New Yorkin taivaanrannan taakse.

top - Copy
Kaiken kaikkiaan aivan loistava reissu ja hyvin ehti kaupunkia koluta neljässä päivässä. Tosin onhan siellä kyllä niin paljon nähtävää, ei esim käyty tutkimassa Central Parkia, kun ei se varmaan lumettomana ja lehdettömänä olis mitenkään viihdyttävä paikka olis ollut. Eikä me juuri menty Manhattanilta minnekään, mutta riitti sitä sielläkin tekemistä!