Working holiday Australiassa – Eihän se ihan nappiin mennyt…

by Annika

Ah kuinka toivoisin, että tämä olisi seuraava reissuni, mutta tällainen reissu on jo takanapäin. Tiistaisen Australia-päivän kunniaksi ajattelin ottaa lasillisen viiniä ja muistella tuota reilun neljän vuoden (!) takaista reissua silloiseen unelmieni kohteeseen.

Australia oli ollut unelmieni matkakohde aina yläasteelta lähtien. Halusin toivottomasti Ausseihin kielikurssille, ja sitten matkalle, sittemmin kouluun ja ajan kanssa tämä haave muodostui working holiday-lomaksi. Lopulta sillä ei enää ollut edes väliä mitä minä Australiassa tekisin, mutta sinne oli päästävä. Ja pääsihän sinne. Sitä varten tosin piti jättää valmistumisen jälkeen saatu oman alan työpaikka, mutta se ei paljon hidastanut – ja onneksi matkakumppani eli Adam oli ihan samoilla mietteillä.

Working holiday-viisumin hakeminen on tavattoman helppoa ja vei kokonaisen vartin ja about 250€. Jos tarkemmat tiedot kiinnostavat, kurkkaapa Töihin Australiaan osio (tunnustan tosin, että en ole sitä päivittänyt hetkeen, joten osa tiedoista voi olla vanhempia, esimerkiksi hintojen kannalta). Jos osaat itse varata hotellin netistä ja puhut englantia, en suosittele mitään starttipaketti-juttuja, mitkä jotkut matkanjärjestäjät organisoivat. Minulle ne kuulostavat mielettömältä rahan haaskaukselta, mutta toki se voi luoda turvallisemman olon, jos on joku taho auttamassa järjestelyissä. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei siellä kukaan ole (luullakseni) kädestä pitämässä kiinni, itse se on hommat tehtävä 😉

beach2 copy

Australia kutsui, kun Euroopan syksy alkoi tuntua liian kirpakkaalta, mikä olikin loistava ajankohta matkustaa maailman toiselle puolen, jossa kevät oli vasta aluillaan. Koska Australia oli minulle yhtä kuin ranta ja luonto, otimme suunnaksi Queenslandin osavaltion ja jätimme kaupungit sikseen. Kun asetuimme aloillemme ja osoitteemme oli Beach Parade, Sunshine Coast, Australia tuumin, että no nyt on postiosoite kohillaan! Ja olihan se, taivaallisen ihan paikka asua.

Me oltiin Adamin kanssa jokseenkin snobeja, emmekä aikoneet hakea minkään valtakunnan banaanifarmitöihin. Hostelliasuminen jatkuvasti puolipäissään olevien brittien kanssa ei kiinnostanut sitten pätkääkään – olimme ihan liian vanhoja tähän hommaan 😀 Asetuimmekin siis aloillemme Sunshine Coastille ja aioimme hakea niin sanottuja oikeita töitä. Tällä tarkoitimme siis vaikkapa hotelli-ja kahvilatöitä. Mutta mutta, tästäpä ne ongelmat sitten alkoivat.

Untitled design (1)

Australian working holiday-viisumissa on rajoituksena, että samalla työnantajalla saa olla vain 6kk – ja työnantajat ovat hyvin tietoisia tästä ja todennäköisesti tottuneita jatkuvasti tuleviin ja meneviin ulkomaalaisiin reissaajiin. Ihan tavan kahviloissakin tuumasivat, että sorry not sorry, mutta ei olla palkkaamassa vain puoleksi vuodeksi ketään. Tämä vastaus alkoi kaikua takaisin monesta paikasta, vaikka pari lupaavan kuuloista haastatteluakin mahtui mukaan.

Olimme ihastuneet hurmaavaan Sunshine Coastin alueeseen aivan täysillä ja olihan se ihana elämäntyyli. Aamulla auringon noustessa ylös, kävelyä biitsillä, chillailua kahviloissa, uimista ja kaiken maailman vesiaktiviteettaja (asuimme alle vartin kävelyn päässä rannasta JA meillä oli oma uima-allas pihalla). Ei pöllömpää. Paitsi että se työnhaku stressasi – jokainen varmasti tietää, että työnhaku missä vain on stressaavaa ja aikaavievää hommaa. Niin se oli tuolla paratiisissakin.

Ikävä totuus Australian kaltaisessa unelmakohteessa on se, että se ei ole halpa. Ei edes edullinen. Ei oikeastaan edes kohtuuhintainen, vaan turkasen kallis paikka elää ja asua. Työnhaku stressasi ja matkabudjetti hupeni, koska maksoimme vuokraa kuitenkin. Tämä koko working holiday hommahan oli aivan fiasko!

sea copy

kenguru copy

Kunnes eräänä päivänä päätimme, että antaa työnhaun olla. Ei edes yritetä. Lomaillaan vaan! Ja niin me tehtiinkin. Budjetti ei ollut iso, joten tiesimme, että kovin kauaa tätä ei voisi jatkaa, mutta päätimme, että olisi mukavempi lomailla 100% lyhemmän aikaa, kuin jäädä pidemmäksi aikaa, mutta stressata työnhakemisesta. Ostimme lennot Kanadaan parin kuukauden päähän ja loppuajan nautimme antamatta ajatustakaan työnhaulle. Se oli täydellistä!

Eli aivan sellainen working holiday loma Australiassa, kuin olimme kuvitelleet, mutta ei se mitään. Hieno kokemus ja reissu se oli siitäkin huolimatta, että tällä reissulla ei töitä tehty päivääkään. Australiaan himoaville sanoisinkin siis, että ei kannata olla liian tarkka töiden suhteen ja taatusti tekevälle töitä löytyy.

Nykyinen työkaverini ja muutenkin hyvä kaverini lähti myöskin Australiaan muutamia vuosia sitten. Hän halusi palata lähes samantien takaisin, mutta ei onneksi palannut vaan jäi sinne, löysi töitä (jäätelökiskalta) ja lopulta palasi kaksi vuotta myöhemmin – Ja toki kera aussimiehen 😉 Häitä juhlitaan heinäkuun lopussa ja sitten the happy couple aikoo palata Australian aurinkoon. Eli toisenlainenkin tulos working holiday lomasta on täysin mahdollinen 😀

Australia

Kiinnostaako Australia työ-tai lomakohteena? Oletko käynyt koskaan? Minä haluan ehdottomasti vielä palata, sillä jäi niin paljon nähtävää! Maanantaina Twitterin #matkachatissä on aiheena Australia (ja tiistaina on Australiapäivä!), joten jos tämä kohde kiinnostaa, niin klikkailepa itsesi Twitteriin maamantaina kello 20:00 Suomen aikaa!

Saattaisit tykätä myös näistä

3 comments

Anna / Muuttolintu January 24, 2016 - 2:28 am

No tulipahan lähdettyä vaikka ei kaikki mennytkään ihan niin kuin piti. Ja postiosoite oli kohdillaan tosiaan 😀 Sunshine Coast on ihana.

Töitä ei tekevällekään kyllä nykyään enää välttämättä löydy. Reppureissaajia on niin paljon, tilanne paikallisillekin on huono, ja varsinkin wh-viisumilaisille on huono. Moni kaveri on jäänyt nuolemaan näppejään. Farmityötkin on välillä kiven alla, normitöistä puhumattakaan. Tämä siis ainakin Victoriassa, Queenslandin ja muun maan tilanteesta en niin tarkasti tiedä, mutta ihan helppoa ei taida olla sielläkään. Tilanteet toki vaihtelee myös vuodenajan mukaan. Se ei tarkoita sitä, etteikö kannattaisi lähteä, siitä oot varmaan samaa mieltä! Täytyy vaan olla valmiina kärsivälliseen hakemiseen, ja B-suunnitelma on hyvä olla valmiina.
Kaikki on kuitenkin mahdollista, täällä toinen WH-viisumin jälkeen sille tielle jäänyt 🙂

Katsellaan, jospa vaikka palataan astialle matkachatissä! Viideltä aamulla Aussilan aikaa mutta jos nyt tämän kerran 🙂

Vintagella January 24, 2016 - 2:30 am

Vähän erilainen working holiday! Noinkin voi käydä, etenkin jos valitsee ensin asuinpaikan ja sitten yrittää etsiä töitä. Mä huomasin siellä saman eli jos menin töiden perässä niin kaikki oli hyvin, mutta heti kun valitsin ensin asuinpaikan, niin jouduin stressaamaan töiden takia. Mutta niin se kai on ihan joka puolella.

Jenni / Unelmatrippi January 25, 2016 - 12:24 pm

Heh, hauska tarina! Australiassa tuli vietettyä kuukausi maailmanympärimatkan aikana itärannikkoa ajellen, ja onhan siellä nyt aivan älyttömän kaunista monessa paikassa. Ne rannat. <3 Vaikka en ole mikään rannalla löhöäjä, niin kyllä niissä maisemissa silmä lepää. Töitä en ole koskaan ajatellut lähteväni Australiaan tekemään juuri siksi, että varsinaisesti enää tässä elämänvaiheessa farmihommat eivät ole ihan ykkösvaihtoehto. Tarkoitan siis, että en vaihtaisi nykyisiä töitäni farmihommiin kovin heppoisin perustein. Mutta tilanne voisi olla toinen, jos työkuviot kosahtaisivat tai olisi jostain muusta syystä ihan sama ottaa ja lähteä – siinä tapauksessa voisin harkitakin. 🙂